SolusBC Molnväxel

SolusBC är vår operatörsobundna telefonilösning som blir din skräddarsydda telefonväxel!

SolusBC kan vara den enklaste lösningen, men också anpassas till de mest teknikorienterade och krävande företagen.

Valet skall vara enkelt. Därför är Solus telefonitjänst uppbyggd så att varje kunds önskemål behandlas på ett unikt sätt och utifrån det motsvara de behov och förväntningar som finns.

Vår ambition är att det skall finnas en enkelhet och valfrihet i tjänsten och i samarbetet med oss som leverantör. Det skall vara enkelt att:

  • sätta igång tjänsten
  • använda tjänsten
  • förändra tjänsten
  • komma i kontakt med oss vid förändringar eller som något måste åtgärdas.

Vi har en etablerad och välfungerande teknikorganisation som alltid står redo att hjälpa. Det innebär trygghet för dig som kund och användare.

När du väljer en telefonilösning som molntjänst innebär det att man alltid har tillgång till det senaste. SolusBC jobbar ständigt med uppdateringar och utveckling för att implementera nya funktioner och tjänster som ska ge våra kunder konkurrensfördelar och en enklare vardag. Det innebär också att du som kund ges större möjligheter till spetskompetens, unik kundanpassning och integration av närliggande tjänster.

Vi är också landets ENDA leverantör av telefoni som tjänst som kan leverera tillsammans med samtliga operatörer. Vi är alltså operatörsoberoende på riktigt.

Betala bara för det du använder. Vår strategi är att när du väljer SolusBC ingår ett basutbud av standardtjänster som många svenska företag klarar sig på. Önskas mer avancerade tjänster, abonnerar du endast på det som krävs för att företaget skall få bästa möjliga helhetslösning.

Mer om molnväxeln

Valfrihet & flexibiltet
Vi kan vara överens om att behoven skiljer sig mellan företag. Och även inom företaget beroende på vilket roll, tjänst eller arbetsuppgift du har.

I SolusBC kan vi tillgodose varje individs behov av kommunikation. I alla enkelhet kan användaren nyttja ett fastnätsnummer och sedan välja vilken typ av enhet eller telefon som skall användas. Ett rörligt arbete kräver en mobiltelefon eller en bärbar IP Dect telefon. Ett mer stationärt arbetssätt brukar innebära kravet på en fast systemtelefon (SIP) – eller något som blir allt vanligare: en softphone, det vill säga en telefon i din PC eller Mac.

Varje användare arbetar vanligtvis med ett nummer och en röstbrevlåda. SolusBC innebär också ett fullfjädrat hänvisningssystem. Genom att hänvisa dig från samtliga typer av gränssnitt uppdaterar du telefonisten och/eller dina kollegor. Med god visuell överblick blir det lätt att återge korrekt information och utveckla en ännu bättre kundservice.

Ett nummer till alla dina anknytningar! Oavsett gränssnitt ringer du interna samtal för 0 kr. Ditt nummer används som ett direktnummer, men kan också ingå i svarsgrupper av olika typer.


Enkelt handhavande
Som användare har du tillgång till dina funktioner oavsett om du valt en mobiltelefon, systemtelefon, softphone eller en kombination av detta. Viktigt är också att både utseende och hantering följer en röd tråd. Därmed blir systemet användarvänligt oavsett kunskapsnivå.

Att koppla samtal görs på ett enkelt sätt med en ”koppla-knapp” i mobilen, eller genom ”drag´n-drop” på din datorskärm. På moderna datorer som Microsofts Surface hanterar du kopplade samtal med en enkel svepning över skärmen.


Svarsgrupp
SolusBC kan erbjuda flera typer av svarsgrupper – allt beroende på dina önskemål.

I de flesta fall har ni som företag ett växelnummer där en eller flera medarbetare hjälps åt eller turas om att ta emot samtal. Genom flera svarsgruppsalternativ kan samtalen styras på önskat sätt och till förvald person. Vid stora volymer av samtidigt inkommande samtal, anpassas svarsgruppsfunktionalitet. Det finns flera möjligheter att sätta upp smarta köfunktioner. Det kan vara funktioner som pausmusik, din plats i kön, din väntetid, bli uppringd enligt schema, röstmeddelande med mera.


Kundunikt välkomstmeddelande
I SolusBC är det möjligt för dig att administrera och inneha unika välkomstmeddelanden för inkommande samtal. Du kan även lägga in tillfälliga eller permanenta informationsmeddelanden som spelas upp medan kunderna sitter i samtalskön. Detta kan vara ett sätt att styra viktiga samtal till andra kanaler som webb för snabbare kundhantering.


IVR (tonval – automatisk telefonist)
Med hjälp av tonval och ett enkelt knappval för den inringande erhåller företaget en smidig samtalshantering. Den inringande personen upplever snabbare service, snabbare kontakt och förhoppningsvis en bättre upplevelse i kontakt med ditt företag. Kort och gott – man hamnar rätt direkt.


Skalfördelar och skalbart
Genom att abonnera på en telefonväxel i molnet drar man nytta av flera tjänster. Tjänster som egentligen skapats för stora bolag kan implementeras på små bolag och vice versa. Genom att inte sälja hårdpaketerade lösningar kan SolusBC erbjuda fler kunder bättre, mer avancerade tjänster till fler företag.

Ingen är för liten för SolusBC, ingen blir heller för stor. I dag hanterar vi kunder från två användare till kunder med flera tusen användare. För oss finns inte heller någon geografisk begränsning. Vi levererar i dag telefonilösning till företag med sina säten ibland annat Amsterdam, Paris, Shanghai och Norge med flera platser.


Flexibel telefonistplats
Samtliga våra kollegor i branschen har valt att låsa möjligheterna till olika vyer i sin PC eller Mac. Det har inte vi!

Vi har hela tiden hävdat att alla personer på ett företag, från tid till annan, kan ha behov av att ändra sin vy i softphone. Behov att flytta telefonistplatsen mellan medarbetare på en mindre arbetsplats, olika önskemål om vilken information som skall återges och olika önskemål om funktionalitet är argument som bitit på oss och gjort vår paketering unik. Med SolusBC kan du växla mellan telefonistplats, normalvy och ACD-vy. Detta tar våra konkurrenter bra betalt för.

En receptionist eller telefonist skall kunna hantera samtal i ett telefonistgränssnitt på sin dator, i sin smartphone eller i sin fasta telefon. I alla dessa fall sköts detta med ett enkelt handgrepp och återges överskådligt och all nödvändig information är korrekt.


Hänvisningssystem
I SolusBC levereras alltid en applikation till din smartphone. Här kan du lätt att hänvisa dig, sätta dig själv på möte, upptagen, lunch, VAB, semester, sjuk eller tillgänglig – allt med tidsangivelse. Du kan också schemalägga eller låta din kalender sköta hänvisningarna. Naturligtvis kan detta även ske via softphone eller ditt hänvisningsnummer, samt på fasta telefoner. När hänvisningen är aktiv han du sedan tidigare ställt in hur samtalet skall hanteras, exempelvis skickas till röstbrevlåda, till telefonist eller en kollega.


Telefonbok
Möjlighet till en gemensam telefonbok för ditt företag med samtliga medarbetare, leverantörer och andra återkommande, viktiga kontakter kan finnas tillgängligt för alla medarbetare på webben, i mobilen och i softphone.


Kortnummer
Alla medarbetare inom växeln kan nås med de tre eller fyra sista siffrorna i varje anknytning.


Telefonkonferens
I SolusBC finns möjligheten att använda en mycket kompetent konferensbrygga. Skapa snyggt och enkelt telefonkonferenser för interna och externa deltagare vid enstaka eller återkommande tillfällen. Planering och schemaläggning görs enkelt av exempelvis ett upprepande säljmöte måndag morgon.


Self-Service via webben och utbildning
Vi kan göra dig till den egna supportorganisationen om så önskas. Våra erfarna projektledare och utbildare kan sätt in dig i administrationsgränssnittet för att själv kunna hantera enklare förändringar i just ditt system. En enkel inloggning på vår hemsida och en admin-utbildning är allt som krävs.

Självklart finns vi till hands och är behjälpliga när så krävs.


Alla kan logga in
Samtliga användare får en inloggning för att hantera just sin egen anknytning. Där finns möjligheten att själv hantera och välja hur den individuella anknytningen skall fungera utifrån roller och regler som sätts upp. Vill du inte göra detta hjälper vår eminenta support till.


Teknikorganisation, Support och Drift
SolusBC:s molntjänst finns i förstklassig serverhall med all tänkbar backup och redundans, skyddat från brand, elavbrott samt ett strikt skalskydd. Allt för din och vår trygghet och säkerhet. Vi sover lugnt om natten, så det kan du också.

SolusBC:s support finns tillgänglig för din administratör helgfria vardagar mellan kl. 08:00–17:00. Hos oss får du prata direkt med en supporttekniker på första linjen som hjälper dig med förändringar eller felavhjälpning. Skulle ärendet vara av den mer avancerade arten eskaleras ärendet till linje 2 och 3 med mer djuplodad kompetens av felsökning. När ärendet lösts återkopplar vi ärendestatus. Vår teknikavdelning är överdimensionerad för att undvika resursbrist och bemannas av tekniker med mångårig erfarenhet och god kunskap. Dygnet runt rullar våra övervakningssystem och vid eventuella larm och väsentliga driftstörningar finns personal tillgänglig att hantera systemet omgående.

All support och felavhjälpning av din växel ingår i tjänsten. Du behöver aldrig vara orolig för att kontakta vår support – det kostar inget extra. Du kan också göra beställningar av nya tjänster eller produkter direkt av vår support.


Projektledning
Vi finns alltid till hands. När en ny kund kommer till oss finns alltid möjlighet till kompetent planering av driftsättning och implementering. Våra erfarna projektledare sätter upp en plan och finns med under projekttiden. När själva installationen gjorts lämnas kunden över till supportorganisationen.


Tilläggsfunktioner
Här finns en flora av olika funktioner som kan passa just ditt företag att hitta den ultimata lösningen. Använda integration mot andra system, Lync-koppling, Exchangekoppling, Solus svarsservice, samtalsinspelning, statistiklösning, presentationslösning, globala nummer med mera. Läs mer under tilläggsfunktioner.

Vi vill och kan göra skillnad. Vi vill ta ansvar för våra kunder där vi ser långsiktiga och lönsamma samarbeten för alla involverade parter. Våra kunder får en helhet med snabba och säkra leveranser. Valfrihet, förhandlingsfrihet och flexibilitet i avtal, lösning och i val av operatör är viktigt för oss. Vårt arbetssätt är lokalt och personligt.