SolusBC ett superföretag – igen

Solus Business Communications, med säte i Göteborg och som tillhandahåller operatörsoberoende molnbaserade kommunikationslösningar, tillhör en liten unik skara telekomföretag i Sverige.
Som ett av bara tre bolag i branschen är SolusBC för andra året i rad utsedda till ett så kallat
Superföretag.
– Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker och att vår arbetsmodell fungerar, säger Solus vd Mattias Ohde.

Det är affärsinformationsföretaget Bisnode som tillsammans med tidningen Veckans Affärer som för elfte året presenterar Superföretagen. Urvalet baseras på mycket tuffa krav för samtliga svenska aktiebolags ekonomiska prestationer under de senaste fyra åren.

Och för andra året i rad finns SolusBC med på listan som ett av 496 företag i hela landet.

För företag i telekom- och mediabranschen är det bara åtta bolag i hela landet som kan kalla sig Superföretag och förutom att Solus BC är det enda i Västra Götaland, är det bara ytterligare två som funnits med på listan mer än ett år.

– De tuffa kriterierna för Superföretagen innebär inte bara att det är svårt att ta sig in på listan – det är också svårt att ligga kvar från ett år till nästa, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Bisnode.

Och för SolusBC är förstås en plats på listan ytterligare ett besked om att företaget gör rätt saker.

– Vi satsade tidigt på differentierad partnerstrategi, det vill säga att våra partners kan välja hur de vill samarbeta med oss. Vi har växt mest i Sverige när det gäller att bygga partnersamarbeten. Dessutom har vi valt att vara operatörsoberoende och kan därmed attrahera hela marknaden, alltifrån fåmansbolag till riktigt stora organisationer, säger Mattias Ohde, vd på SolusBC.

I analysen av Superföretagen mäts tillväxt, lönsamhet, effektivitet och ekonomisk prestation i sin helhet i en komplex modell.

– De som vill förränta sitt kapital och skapa arbetstillfällen i Sverige borde studera Superföretagen. Dessa bolag har verkligen fokus på affären och organisk tillväxt. De arbetar systematiskt och med långsiktiga mål och strategier och har inte köpt sig till sin framgång, säger Per Adolfsson, Sverigechef på Bisnode.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *