Nya funktioner och ännu säkrare drift när Solus uppgraderar sin plattform

Under helgen 22-24 april går Solus från version 4.1 till 4.3. Uppgraderingen sker framför allt för att systemet ska bli ännu driftsäkrare och för att förbättra löpande hantering samt support.
Men uppgraderingen innebär också ett antal nya funktioner där den största nyheten för kunderna blir att det går att skapa och boka telefonkonferenser direkt med en mobil-app.
Många befintliga funktioner förbättras också.
Dessutom nylanseras tilläggsfunktioner som Solus Call Recording – gör det enkelt att spela in samtal – och Solus Wallboard – ger en bättre överblick av kösystemet plus en smidigare hantering av inkommande samtal.

22-24 april uppgraderar Solus sin plattform från version 4.1 till 4.3 Det innebär flera nya funktioner där den största nyheten är att det går att skapa och boka telefonkonferenser direkt med en mobil-app.
Inbjudan till telefonkonferens sker med mejl, som hamnar i kalendern där det går att se alla som ska delta. En påminnelse går senare ut med mejl och sms.
– Funktionen finns redan, men bokningen måste i dag ske på webben eller i Softphone – telefoni i datorn. Så bokning via mobilen kommer många att uppskatta, säger Martin Norling, affärs- och utvecklingschef på Solus.

En annan positiv förändring sker i hänvisningssystemet. Tidigare valde man först aktiviteter som ”möte”, ”semester”, ”VAB”, ”tjänsteresa”, etcetera. Därefter stängdes anknytningen automatiskt och hamnade i ”rött” läge. Och öppen anknytning innebar ”grönt” läge där alla samtal kopplades fram. Men nu går det att själv påverka telefonens läge så att exempelvis aktivitetsvalet ”tjänsteresa” inte automatiskt innebär rött läge, utan telefonen kan så att säga ”tvingas” till grönt läge så att alla påringningar når fram ändå.
– Det går också att skapa VIP-listor som exakt talar om vilka som ska kunna nå en trots ”rött” läge, exempelvis ska kanske samtal från dagis kopplas fram även under ett ”möte”. Vidarekopplingar och en del annat nytt går också att göra, säger Martin Norling.

För de som administrerar Solus tjänster på olika företag blir arbetslivet enklare med version 4.3. Med hjälp av färdiga mallar – templates – går det att smidigare lägga till nya användare. Söksystemet för att hitta användarna förbättras också.
– Det blir också lättare att söka och hitta rätt svarsgrupp om det finns många sådana.
Nya kunder och användare får också hjälp med installationsförfarandet på ett nytt smart sätt. Med hjälp av mobil-appar skapas sms som är självinstruerande om hur funktioner aktiveras i mobiltelefoner. För de som har Softphones kommer de lättfattliga instruktionerna för installationer via mejl. Och säkerheten höjs genom att det krävs lösenord för att genomföra installationerna.
– Alla de här nämnda nya funktionerna och tjänsterna aktiveras automatiskt vid uppdateringar. Version 4.3 blir ur ett driftperspektiv dessutom ännu säkrare och tillförlitligare än plattformen 4.1, säger Martin Norling.

Han vill också påminna kunderna om två bra funktioner som redan finns.
– Med Solus Call Recording går det att spela in samtal, som exempelvis måste sparas för att lagen säger det. Och med Wallboard går det att se köer i svarsgrupper på en TV-skärm eller liknande, samt i webbfönster för att få köinformationen i datorn.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *